REGISTRATIE EN INLOGGEN
Vraag: Moet ik betalen als ik mij registreer op StamboomNederland?
Antwoord: Nee. Een registratie zonder betaald abonnement is gratis en vrijblijvend. Met deze gratis registratie kunt u Gedcom-bestanden importeren, uw ingevoerde gegevens bewerken en zoeken in publieke projecten van andere gebruikers.
Vraag: Ik heb mij geregistreerd als gebruiker van StamboomNederland, maar ik ontvang geen e-mail met het wachtwoord. Hoe kan dat?
Antwoord 1: Misschien is het mailtje met het wachtwoord door uw spamfilter in de map met ongewenste e-mail geplaatst. In dat geval kunt u het e-mailadres noreply@cbg.nl vrijgeven. Een volgende keer zal uw spamfilter dit e-mailadres dan niet meer als spam beschouwen.
Antwoord 2: Misschien hebt u een fout gemaakt bij het invoeren van het e-mailadres. Probeer het voor alle zekerheid nog een keer.
Vraag: Ik heb mij geregistreerd als gebruiker van StamboomNederland, maar het lukt mij niet om in te loggen. Hoe kan dat?
Antwoord 1: Misschien hebt u een fout gemaakt bij
het invoeren van het e-mailadres.
Let op: het e-mailadres is
hoofdlettergevoelig! U dient het tijdens het inloggen dus precies zo in te
voeren als tijdens de registratie.
Antwoord 2: Misschien hebt u een fout gemaakt bij
het invoeren van het wachtwoord.
Let
op: het wachtwoord is hoofdlettergevoelig! U dient het tijdens het inloggen dus
precies zo in te voeren als tijdens de registratie.
Antwoord 3: Misschien is er een extra spatie meegekomen toen u via de functie ‘kopiëren/plakken’ het wachtwoord hebt ingevoerd (het aantal stippen op de wachtwoordregel dient gelijk te zijn aan het aantal tekens van het wachtwoord). U kunt dit voorkomen door het wachtwoord eerst zorgvuldig te selecteren en daarna pas te kopiëren en te plakken.
Vraag: Hoe kan ik mijn registratie opheffen?
Antwoord:
Een registratie zonder betaald abonnement is gratis en vrijblijvend. Wilt u de
registratie toch ongedaan maken, dan kunnen wij dat voor u regelen. In dat
geval dient u aan ons het e-mailadres door te geven dat u tijdens de
registratie hebt gebruikt (dat kan via het contactformulier op de website).
Let op: u dient eerst zelf eventuele
openbaar gemaakte stambomen op niet-openbaar te zetten om te voorkomen dat de bijbehorende
etalages na verwijdering van de account zichtbaar blijven!
GEDCOM
Vraag: Wanneer ik voor de eerste maal inlog op StamboomNederland krijg ik in het scherm ‘Uw stambomen overzicht’ een invoerschermpje te zien met de mededeling dat ik daarmee de eerste persoon van het project kan invoeren. Ik wil echter meteen een Gedcom-bestand importeren. Wat moet ik doen?
Antwoord: U kunt dit invoerschermpje (dat slechts eenmalig in beeld verschijnt) gewoon negeren en via de paarse knop 'Bronnen' een Gedcom-bestand importeren.
Vraag: Wat is de uploadlimiet?
Antwoord: Op dit moment kunnen Gedcombestanden tot 80 MB worden geïmporteerd.
Vraag: Kan ik in StamboomNederland meerdere Gedcom-bestanden aan het zelfde project toevoegen?
Antwoord: Ja. U dient er dan wel rekening mee te houden dat het in de huidige versie van StamboomNederland niet mogelijk is om de samengevoegde Gedcom-bestanden op een later moment weer te splitsen in afzonderlijke projecten.
Vraag: Ik gebruik StamboomNederland alleen om mijn genealogische gegevens op te slaan via de import van Gedcom-bestanden. Voor het invoeren van de gegevens gebruik ik een ander genealogieprogramma. Hoe verwerk ik de aanvullingen en/of verbeteringen in StamboomNederland?
Antwoord: Wanneer u in StamboomNederland een vernieuwd Gedcom-bestand importeert in een bestaand project, worden de oude genealogische gegevens NIET overschreven. Om uw aanvullingen en/of verbeteringen te verwerken is het verstandig om eerst het oude project te verwijderen. Vervolgens creëert u een nieuw project waarin u het vernieuwde Gedcom-bestand importeert.
PROJECTEN
Vraag: Hoe verwijder ik projecten uit StamboomNederland?
Antwoord: U verwijdert projecten (maar ook personen, feiten en bronnen) via het kliko-icoon achter de naam van het betreffende project. Is het kliko-icoon niet zichtbaar, bijvoorbeeld omdat in het projectoverzicht een project is geactiveerd waarvan u niet de eigenaar bent, dan dient u eerst één van uw eigen projecten te activeren.
Vraag: Kan ik de naam van de eigenaar van het project wijzigen, want daar staat nu mijn e-mailadres?
Antwoord: Nee, het is niet mogelijk om de naam van de eigenaar van het project te wijzigen. Daar verschijnt nu automatisch het e-mailadres dat u hebt gebruikt bij de registratie. Dat heeft als voordeel dat u op deze manier in contact kunt komen met andere gebruikers van StamboomNederland wanneer u vragen hebt over de genealogische gegevens uit hun projecten. Dit geldt overigens alleen voor de publiek toegankelijke projecten. Zolang uw project is ingesteld op ‘Niet publiek toegankelijk’ kan uw e-mailadres niet door andere gebruikers van StamboomNederland worden gezien.
ABONNEMENTEN
Vraag: Betaal ik tweemaal de volle prijs wanneer ik binnen één jaar overstap van een Premium Abonnement naar een Premium+ Abonnement?
Antwoord: Nee. Wanneer u binnen één jaar uw Premium Abonnement wilt omzetten in een Premium+ Abonnement, betaalt u voor de resterende looptijd van het eerste abonnement slechts het prijsverschil tussen beide abonnementen.
AFBEELDINGEN
Vraag: Kan ik afbeeldingen toevoegen?
Antwoord: Ja. Daarvoor dient u wel eerst een betaald abonnement af te sluiten. De afzonderlijke afbeeldingen mogen niet groter zijn dan 2 MB en moeten als jpeg of pdf-bestand worden aangeleverd. De maximaal beschikbare ruimte voor afbeeldingen bedraagt 500 MB.